Met het reflecteren op de eerder bedachte leerdoelen voldoet dit onderdeel aan:
Learning outcome 6: Personal leadership
You methodically reflect on your professional identity and personal development.
Op basis van mijn ervaringen dit semester reflecteer ik door middel van de STARR-methode op de gemaakte vooruitgang en de leerdoelen.
Leerdoel 1: stage professionaliteit
Het zoeken van een stage is in dit semester, zoals ik wilde, heel vroeg begonnen. In de eerste twee weken van het semester heb ik mijn sollicitatieportfolio, wat al min of meer in orde was, verbeterd op basis van feedback van Erik en Bardt. Dit heb ik ook gedaan met het CV. Na twee weken was ik dus al helemaal voorbereid om stage te gaan zoeken.
Nu ik alle materialen voorbereid heb, is het tijd om te gaan solliciteren. Mijn voorkeur gaat sterk uit naar Greenhouse, waar ik van vrijwel iedereen hoor dat het een fantastisch bedrijf is om stage te lopen. Hier heb ik dan ook snel gesolliciteerd, maar geen andere bedrijven. Daarnaast communiceerde Greenhouse dat het pas midden april begint met zoeken naar stagairs.
Door het wachten op Greenhouse heb ik veel tijd verspilt. Als kers op de taart is Greenhouse het vervolgens ook niet geworden, en ik was terug bij af.
Hoewel ik meteen bij andere bedrijven ben gaan solliciteren, is anderhalve maand niet veel tijd voor stage zoeken. De stress, precies wat ik probeerde te voorkomen, is ineens nog erger dan de eerste keer stage zoeken.
Met dit resultaat ben ik momenteel nog aan het solliciteren. Groepsprojecten, internationale projecten, individueel werk, portfolio en stage zoeken moet nu allemaal tegelijk. Dit is een zeer onwenselijke situatie. Duidelijk is dat ik teveel ‘all-in’ gegaan ben op Greenhouse. Dit had kunnen worden voorkomen door een bredere oriëntatie te doen en meerdere bedrijven te benaderen. Voor een volgende sollicitatie ga ik nooit meer alles inzetten op één bedrijf. Ik weet nu dat ik bij volgende sollicitaties niet alleen naar kwaliteit moet kijken, maar ook naar kwantiteit.
Leerdoel 2: initiatief nemen
Voor het individuele project ben ik gestart zonder veel
communicatie met anderen. Hoewel ik een presentatie heb gezien over de start
van het semester, was verder niet duidelijk wie bij mijn projectgroep hoorden.
Het was tijdens dit individuele project de bedoeling om aan
een eigen project te werken, maar met name aan het portfolio.
Omdat ik geen idee had wie in mijn groep zat en wie mijn docenten
waren, had ik geen keuze en moest ik het initiatief wel nemen.
Hierdoor heb ik al snel contact opgenomen met mijn docenten
en met mijn groepsgenoten. Door de vervroegde communicatie werd de samenwerking
voor de rest van het project bevorderd. Er is minder tijd nodig aan het begin
van het project om iedereen te leren kennen en we weten al enigszins wat we van
elkaar kunnen verwachten, wat de productiviteit verhoogt.
Het initiatief nemen gaat vrijwel nooit makkelijk. Dit keer
is het me gelukt en heb ik het initiatief genomen bij het contact naar
groepsgenoten en contact met docenten. Het positieve effect is zeer duidelijk,
en er is een merkbaar verschil in productiviteit. Het voordeel dat ik eruit heb
kunnen halen maakt duidelijk dat ik aan deze valkuil moet blijven werken, omdat
het zo’n duidelijke voordelen heeft.
Heeft u vragen? Vul dit contactformulier in en ik laat u zo snel mogelijk iets weten!
Do you have questions or just want to have a coffee, feel free to leave a message!